نوشته ها و گزیده ها

گاه نوشته های علی احسانی مقدم

نوشته ها و گزیده ها

گاه نوشته های علی احسانی مقدم

۶۰ سال راه عوضی..

رجبعلی نکو گویان مشهور به رجبعلی خیاط (وفات ۲۲شهریور ۱۳۴۰ ه.ش) ازتاثیر نفس و قدرت سازندگی بالایی در تربیت جانهای مستعد برخوردار بود..

گویند جناب شیخ بسیار مهربان،خوش رو،خوش اخلاق، متین و مودب بود.به پشتی تکیه نمی‌کرد!...

ممکن نبود با کسی دست بدهد و دستش را زودتر از او بکشد.خیلی آرامش داشت.

بسیار کم حرف می‌زد و همیشه یا علی ادرکنی را تکرار می کرد..

 

 دکتر حمید فرزام در این باره میفرمایند:ایشان در رفتار با دیگران خیلی متواضع بودند،همیشه خودشان در خانه را باز می کردند و اجازه ورود میدادند..

یک بار زمستان بود،دو انار آوردند و یکی را به من دادند و گفتند: بخور! حمید جان.خیلی بی تکبر و تکلف.انگار نه انگار تفاوت بین خود و دیگران قایل اند. همیشه دم در می نشستند و هر که می آمد تعارف می کردند..

خطاهای کسی را به رخ او نمی کشید و در ظاهر با او گرم می گرفت..

دکتر حمید فرزام، تاثیر کلام و جاذبه شیخ را چنین توصیف می کند:

استاد جلال‌الدین همایی،از استادان معروف دانشگاه تهران که در علوم و معارف،خاصه ادبیات فارسی و عرفان و تصوف اسلامی از  مشاهیر زمان ما بود و سمت استادی بنده را داشتند،در شصت سالگی به حضور جناب شیخ رسیده بودند. زمانی که من در هفده سالگی به حضور استاد همایی رسیدم،استاد در همان زمان کتاب التفهیم لاوایل صناعه التنجیم نوشته ابوریحان بیرونی و..را تصحیح کرده بودند..،مقدمه مفصل ایشان بر کتاب مصباح الهدایه خود یک دوره کامل عرفان نظری و عملی است..

باری این مرد عارف در سن شصت سالگی استاد من بودند. طبق معمول، یک روز که به خدمت شیخ رسیدم فرمودند:

استادت آقای جلال الدین همایی پیش من آمدند. من چند جمله به ایشان گفتم،سخت منقلب شدند و با حسرت و ندامت محکم دستی بر پیشانی خود زدند و حدیث نفس کردند و گفتند:عجب!!شصت سال راه عوضی رفتم!

آری جاذبه جناب شیخ به حدی بود که استاد همایی را با آن مقامات عالیه علمی و عرفانی، از خود بی خود می کرد... ؛ خدایشان بیامرزد

منبع:

‏عنوان و نام پدیدآور:ک‍ی‍م‍ی‍ای‌ م‍ح‍ب‍ت‌: ی‍ادن‍ام‍ه‌ م‍رح‍وم‌ ش‍ی‍خ‌ رج‍ب‍ع‍ل‍ی‌ خ‍ی‍اط (ن‍ک‍وگ‍وی‍ان‌)/ م‍ح‍م‍د م‍ح‍م‍دی‌‌ری‌شهری ،۱۳۲۵.

‏مشخصات نشر:ت‍ه‍ران‌: ق‍م‌: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث‏،۱۳۷۸.

‏مشخصات ظاهری:‏۲۵۵ص.؛‏ ۱۱ × ۲۰/۵ س‌م.‏

؛  ‏۱۸۰۰۰ ریال‏: چاپ بیست و یکم‏978-964-5985-66-8 :

‏عنوان دیگر: ی‍ادن‍ام‍ه‌ م‍رح‍وم‌ ش‍ی‍خ‌ رج‍ب‍ع‍ل‍ی‌ خ‍ی‍اط (ن‍ک‍وگ‍وی‍ان‌).

‏موضوع:خ‍ی‍اط، رج‍ب‍ع‍ل‍ی‌،‏ ۱۲۶۲ - ۱۳۴۰.‏-- سرگذشتنامه

‏رده بندی دیویی:‏۲۹۷/۹۹۸

‏شماره کتابشناسی ملی:م‌۷۸-۱۰۸۲۲