۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۵۷۵۷۲
تعداد نظرات: ۵۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۵-۰۷-۱۳۹۳
کد ۳۵۷۵۷۲
انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۵-۰۷-۱۳۹۳
نقدی بر دعوای حاتمی کیا و کیارستمی

آقایان! بساط خود را اینجا پهن نکنید

عباس کیارستمی و ابراهیم حاتمی کیا ، فارغ از باورهایشان دو فیلمساز بزرگ، صاحب سبک و مؤلف هستند که در دو حوزه مختلف فیلم می سازند و انصاف است که بگوییم هر دویشان هم خوب می سازند و بخشی از هویت سینمای ایران را تشکیل می دهند.
عصرایران ؛ جعفر محمدی - عباس کیارستمی و ابراهیم حاتمی کیا ، فارغ از باورهایشان دو فیلمساز بزرگ، صاحب سبک و مؤلف هستند که در دو حوزه مختلف فیلم می سازند و انصاف است که بگوییم هر دویشان هم خوب می سازند و بخشی از هویت سینمای ایران را تشکیل می دهند. آقایان! بساط خود را اینجا پهن نکنید
بسیاری از ما نیز پای فیلم های این دو نشسته ایم و بسیار لذت برده ایم.

با این حال ، چندی است که در کمال تعجب این دو با یکدیگر گلاویز شده اند و از دور به یکدیگر تیر می اندازند.
حاتمی کیا به کیارستمی می تازد که چرا در زمانه ای که کشور درگیر جنگ بود، فیلم "خانه دوست کجاست" را ساخته است که ماجرای رساندن یک دفتر به یک همکلاسی است؟

کیارستمی هم حاتمی کیا را چنین متهم می کند:" گوش من را پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت. «خانه دوست کجاست» یکی از پربیننده‌ترین فیلمهایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را می‌شناسند. «خانه دوست کجاست» ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم به هیجان اورد بچه ها را. احمدپور (شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست) رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آن‌ها فکر کرد که آن‌ها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت."

 در پاسخ ، حاتمی کیا از مسوولان استمداد کرده و گفته است: "از وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و دیگر مسئولان ارشد سینمای ایران می خواهم که مواضع خود را  صراحتا درباره اظهارات اخیر این کارگردان بیان کنند. من به عنوان فیلمسازی که در جنگ بوده و فیلم دفاع مقدسی ساخته از حجت الله ایوبی که می دانم خودش نیز در جنگ بوده است، انتظار دارم نگاه خود را به عنوان رییس سازمان سینمایی درباره این موضوع صراحتا بیان کند که اگر چنین نشود، یقین پیدا می کنم در دولتی حرف می زنم که در آن نفاق است. دعا کنید خداوند کسانی که خون پاک شهدا را نمی بینند، رسوا کند."

در این باره چند نکته قابل توجه است:

1 - این که دو بزرگ سینمای ایران که هر دو آثار ارجمندی را ساخته اند این چنین بی پروا به یکدیگر بتازند، چندان با نام پرآوازه این دو هنرمند همخوانی ندارد و دعوایی چنین ، منظره زشتی را در پیش روی مردم قرار می دهد ، حال آن که هر دو در فیلم هایشان منظره های زیبایی از هنر و اندیشه را آفریده اند!
شاید گفته شود در جامعه ای که بزرگان سیاست و کشورداری به هم می تازند، دعوایی چنین میان دو فیلمساز شگفت انگیز نیست ولی به باور من ، فراتر از شگفت انگیز، تأسف بار هم هست چرا که از اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه،بیش از دیگران انتظار «پختگی، بزرگمنشی، تواضع و صبوری» می رود.
می گویند خطیبی مریدپرور در قیاس خود و ابوسعید ابوالخیر گفت که من و او مانند پیمانه ارزن هستیم ، او یک دانه است و من بقیه.
فردی این خبر به نزد ابوسعید برد که فلانی تو را با قیاسی چنین تحقیر کرد؛ شیخ که «پخته، بزرگمنش، متواضع و صبور» بود گفت: برو به او بگو، آن یک هم تویی و ما هیچ نیستیم.

2 - گذشته از دعوای این دو - که نهایتاً به خود آنها مربوط می شود - نکته تأسف بار این است که هر دو برای منکوب کردن دیگران متوسل به دفاع مقدس و شهدا شده اند. یکی شهدا را قربانی هیجانی دانسته که در یک جنگ بی معنا جان خود را از دست داده اند و دیگری از مسؤولان سینمایی کشور خواسته جواب کیارستمی را بدهند و الا منافق هستند!

آقایان! بساط دعوای شخصی خود را در جای دیگری جز اینجا پهن کنید.

3 - اما گذشته از بحث شکلی دعوا ، بر آنچه طرفین گفته اند چند نقد جدی وارد است:
نقدی که بر حاتمی کیا وارد است این که اساساً چرا دعوا را آغاز کرده است و چرا فکر می کند اگر کشوری درگیر جنگ باشد هیچ کس حق ندارد فیلمی درباره یک دانش آموز بسازد که می خواهد دفتر دوستش را به او برساند؟!
در واقع اصل نقد حاتمی کیا بر کیارستمی ، بی بنیاد است و مانند آن است که الان به حاتمی کیا بگویند چرا در کشوری که درگیر مشکلات اقتصادی است، به جای ساختن فیلم درباره معیشت مردم، درباره جنگی که ربع قرن پیش تمام شده است ، فیلم می سازد. نقد حاتمی کیا به انتخاب سوژه کیارستمی، درست به همین اندازه سخیف است. اگر حاتمی کیا ، درباره جنگ ساخته، کیارستمی درباره زندگی ساخته است و این هر دو ، دو روی یک سکه اند.

اما نقد کیارستمی بر سوژه پردازی حاتمی کیا نیز هرگز وارد نیست. او حاتمی کیا را متهم کرده که فقط درباره یک بازه زمانی محدود (دوران دفاع مقدس)  فیلم می سازد. واقعاً عجیب است که فیلمسازی به بزرگی کیارستمی انتظار دارد درباره 8 سال از تاریخ این سرزمین که 200 هزار نفر در آن جان خود را از دست داده اند، فیلمی ساخته نشود! در کجای دنیا فرازی به نام جنگ و دفاع از کشور را از فیلمسازی و روایت پردازی شان منها می کنند؟ کیارستمی که همه جشنواره های دنیا را گشته، حتماً بیش از همه ما فیلم هایی درباره جنگ دیده که ملت های مختلف نبردهای خود را روایت کرده اند.

کیارستمی درباره جنگ و شهدا نیز حرف هایی گفته که حاتمی کیا از مسوولان سینمایی کشور خواسته است پاسخش را بدهند.
در این باره باید خطاب به حاتمی کیا گفت که وظیفه مسؤولان سینمایی کشور ، در افتادن با عقاید شخصی سینماگران نیست ؛ آنها وظیفه حمایت از سینمای ایران را دارند کما این که در این راستا ، از شما نیز بسیار حمایت شده است و باید هم می شد.

اما معاف کردن مسؤولان از پاسخگویی به نظرات سینماگران، نافی حق بقیه در خصوص نقد آرای آنان نیست. عباس کیارستمی، 8 سال دفاع این مردم در برابر متجاوزان را در حالی بی مفهوم خوانده و شهدای آن را افرادی دانسته است که هیجان زده شده و از بین رفته اند، که اگر  توانسته در آن 8 سال و در این 25 سال بعد از جنگ فیلم بسازد، از این جشنواره به آن جشنواره برود و برای خودش و کشورش افتخار بیافریند و اگر امروز زنده است و دم و بازدم دارد، مدیون همه کسانی است که به جنگ رفته اند و شجاعانه برای دفاع از کشورشان جنگیده اند.

آن جنگ، هر چند هرگز دوست داشتنی نبود و اساساً هیچ جنگی محبوب نیست ، اما بر خلاف گمان کیارستمی ، بی مفهوم نبود چه آن که تمامیت ارضی کشورمان و هر آنچه در آن بود - از دین و فرهنگ گرفته تا مال و جان آدمیان - هدف تجاوز بیگانه قرار گرفته بود.
اگر ایرانیان جنگ را بی مفهوم می دانستند، حتماً پیش بینی صدام برای اشغال یک هفته ای تهران محقق می شد و کیارستمی یا کشته می شد و یا اگر زنده می ماند، نمی توانست فیلمی درباره کودکی بسازد که در روستاهای شمال دنبال خانه دوست است تا دفترچه اش را به او برساند.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۳۷۳
غیر قابل انتشار: ۴۷
امیدفردا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
98
763
بسیاربجا وپسندیده
پاسخ ها
سید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
واقعا نمی فهمید یا خود را به نفهمی زده اید؟

در زمانی که تمام زندگی مردم این مملکت درگیر جنگی تحمیل شده و خانمان سوز بوده عده ای با پول همین مردم در شمال کشور حال می کرده و فیلم می ساخته اند. انگار نه انگار که در این مملکت خبری هست. اینها حق ندارند از ایران و ایرانی بودن حرف بزنند. تمام
ناشناس
GERMANY
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
71
708
درود از کنار راین به استاد جعفر محمدی عزیز به خاطر این نوشته پربار . اگرچه منهم با کلام استاد عباس کیارستمی ، که ظاهرا چندماه پیش در محفلی محدود گفته شده ، نمی توانم همسو باشم اما سخنی صادقانه با حاتمی کیای محترم دارم ، برادر قرار نیست برای مناظره یا مجادله کلامی پای مسوولان دولتی وسط آید . یاد بچه گی ها افتادم که موقع دعوا هر موقع کتکه رو میخوردیم از حریف فورا به طرف میگفتیم الان بابامو میارم پدرت را در میاره . به هر حال هر مکان و هر زمان روش کار خاص خود را می طلبد . قرار نیست تا آخر عمرمان به دنبال بوی پیراهن یوسف باشیم ، دنیا به سرعت دارد تغییر میکند . حتی در جنگهای آینده انسان حضور نخواهد داشت که کشته یا شهید شود و ما تا ابد برایش مویه کنیم. کمی صبور و مقداری دیگر عصبانیت هایمان را به تاخیر اندازیم، موثرتر است برادر ، .
پاسخ ها
ali
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
عالی بود
امید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
برخلاف تصور جنابعالی دعوای دو نفره شخصی نیست . موضوع ارزشهایی است که فهم و درک بعضی افراد هرگز به آن نمی رسد به قول مولوی "آنکه مردن پیش چشمش تهلکه است / حکم لاتلقوا بگیرد او به دست"
حسام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
44
258
ممنون از نکته سنجی نویسنده عزیز این گفتار
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
25
397
هر كسي با هر سليقه فكري كه داشته باشه،بايد بدونه كساني كه مردانه جنگيدند در دفاع از سرزمينمون ، قابل احترامند...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
آخه بعضی ها از اینکه مردم از کشور دفاع کردند نارحت هستند، شاید دوست داشتند مملکت بیوفته دست صدام!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
684
154
اقا بس کنید این روشن فکر بازیتونو.طرف اومده گفته دفاع از مملکت و کشته شدن فرزندان این وطن بی مفهوم بوده.
خدا به حق شها این به اصطلاح هنرمندارو از ما بگیر و نسلشونو قطع کن.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
خوب و بد همیشه بوده و هست و خواهد بود.
به منفی مثبت ها نگاه نکن، مهم اینه که خدا بهت منفی میده یا مثبت!
همون یه مثبتی که خدا به آدم میده بر همه منفی ها ارجحیت دارد.
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
نا شناس 1120 طیف شما با همین توجیهات خودش و قیم مردم می دونه و جای اونها تصمیم می گیره
ناشناس 11 و 20
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
ما جای کسی تصمیم نمی گیریم.
ما که زمان جنگ بچه بودیم ولی کسانی را که برای دفاع از ناموس و خاک و اسلام رفتند جانشان را دادند قبول داریم و خاک شان را می بوسیم و روی چشم خود می گذاریم.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
40
182
نقدی بسیار به جا و منطقی بود. با سپاس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
614
69
عصر ایران جیره خور آمریکا و انگلیس
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
تو خوبی !
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
تو جيره ات رو از كجا ميگيري ؟!!!! جناب جيره خور شناس !!!!
مهرداد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
خداییش مطلب رو کامل خوندی؟
یا اینکه فقط بر حسب عنوان نظر میدی؟
تا نقطه پایانی قضاوت نکن برادر!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
79
273
چرا این آقای حاتمی کیا از بالا به همه نگاه میکنه؟؟؟؟داره به روز آقای مهرجویی دچار میشه که حرف خودشو میزنه وکاری به حرف دیگران نداره!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
593
133
ما اگر نخواهیم که بخشی از هویت ما را کیارستمی تشکیل دهد چه کسی را باید ببینیم؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
خیلی سادست! میتونی فیلم های کیارستمی رو نگاه نکنی و فیلم های حاتمی کیا رو 10 بار ببینی. ولی دلیل نمیشه به کیارستمی اجازه ندی فیلم بسازه
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
شما کی هستی؟!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
این همه مخالف نظر شما؛ می خواهند که کیارستمی بخشی از هویت باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
89
379
شروع کردن همچین مجادله ای نشانه ضعف است جناب حاتمی کیا ! از شما واقعا بعید بود
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
دقيقا" به كيارستمي: برادر من فيلمساز محبوب اگر اون جوونا نمي رفتن و جلوي گلوله نمي ايستادن الان زنان ما هم توسط داعش معامله مي شدن. الان ما هم مثل مردم عراق هر لحظه ترس ريختن تو خونه هامون و تجاوز به جان ومال و ناموسمون بوديم.
به حاتمي كيا كه روزگاري بيشتر دوستش داشتم. اي كاش ميذاشتي خداوند جزاي كارهاي خوبت رو بده و اينقدر با اين حرفا از ارزش كارت م نميكردي. اي كاش يه كم به بازخورد حرفات فكر مي كردي. اي كاش مي فهميد چقدر پاي فيلمات گريه كرديم كه هنوزم اون دوران برامون عزيزه. اما اين بده به يك نفر گير بدي اونم مستقيم و حالا كه اون جواب هر چند اشتباهي داده پاي مسئولين رو كشيدي وسط و بعد هم جاي خدا نشستي و گفتي اگر جواب ندن منافقن. آقاي حاتمي كيا شما حيفيد. خدا به پيغمبرش هم كه از مردم شكايت كرد و دل بريد اين اجازه رو نداد و گفت تو كار خودتو بكن هر كس خواست هدايت ميشه هركس نشد اونوقت با من. شما خواهشا هر چي از دستت برمياد تو فيلمات بگو متسفانه خطيب تندي هستي. بازم دوستت داريم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
247
37
عصری جان زدی تو اوت .... جناحبندی قشری نگری درسینمای ما در حد نهایت موج میزند و من کاملا موافق نظرات حاتمی کیا هستم ...با توجه به اینکه در برهه ای از زمان به دلیل مسایلی همنشین بودم این را کاملا متوجه شدم سیستم های امنیتی ما به دلایل که خود باید توضیح دهند بسیار ابرو داری میکنند که پرونده سراسر ...... عدهای از این افراد کخ کم هم نیستند را روی میز نمیگذارند من بعد از آن برهه از کنار این گروه وقشری که بدرستی حاتمی کیا بر آنها تاخت فرار کردم ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
403
94
درود بر حاتمی کیای عزیز
آن کسی که می گوید هم خوک می خورم و هم شراب، هیچ جایگاهی در هویت ایران اسلامی ندارد.
کسی که حاتمی کیا را متهم می کند که جوانان این کشور را برای دفاع از خاک و ناموس تشویق می کرد نمی فهمد آن چیزی که جوانان را برای جهاد تشویق کرد ایمان بود نه حاتمی کیا!
شاید او این آیه قران را نشنیده باشد که خداوند پیامبر را خطاب قرار می دهد "يا أيها النبي حرض المؤمنين على القتال".
شاید آن کسی که آن اظهارات را علیه حاتمی کیا نوشته دوست داشت جوانان این مرز و بوم در برابر تجاوز دشمن بعثی به پستو ها فرار می کردند تا دژخیمان صدام میدان آزادی را هم اشغال می کردند و ناموس ما را به عنوان غنیمت جنگی در حضور خود ما می بردند!
ننگ بر این افراد بی غیرت!
ننگ بر آنها!
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
اما او هم ایرانیست و حق دارد نظرات خودش را داشته باشد و اظهار نظر کند ، حتی اگر خوک بخورد و شراب بنوشد.
ما هنوز یاد نگرفتیم که همه ایرانی ها حقوق مساوی دارند ، حتی آنها که جنگ را آنطور که ما مقدسش کردیم ، قبول ندارند.
" رزمنده ای با 40 ماه سابقه جبهه "
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
366
54
آقای جعفر محمدی
آخه این چه حرفیه که زدی؟
کیارستمی چه سنخیتی با هویت ما داره؟
پاسخ ها
اسد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
جناب ناشناس با هویت شماسنخیت ندارد با هویت ما دارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
199
103
ما نفهمیدیم حرف این کیارستمی چیه؟
یعنی میگه جوانان ما نباید در برابر دشمن دفاع می کردند؟!
خب پس وقتی دشمن به یه کشور حمله می کنه، چیکار باید کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
می گه جوونای ملت قربونی جنگی شدن که می شد به جای 68 61 تموم بشه
مجيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
35
64
آقايان چه كسي به شما اختيار دعوا بر سر جنگ و نوشتار آن را داده است .
يك عده اي از مردم غيور ايران از اين كشور دفاع كردند بي هيچ منت و ادعايي و گوش بفرمان امام شهدا بوده اند و الان هر كس يه چيزي مي گه .
خوبه كه يادمون بياد با مردم هويزه چه كردند و الان اذناب اون بعثي ها در داعش با مردم عراق و دنيا چه مي كنند . خاموش باشيد و بسوزيد تا روشنگري كنيد تا دنيا از شماها سوء استفاده نكند و عرض خود نبريد
حمید
UNITED STATES
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
24
83
احسنت بسیار عالی بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
94
291
زنده باد کیارستمی فیلمساز بزرگ ایران زمین.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
ننگ بر کسانی که گفتند هم خوک می خورند هم شراب!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
111
40
نفاق شاخ و دم نداره. حتی برای شما برادر عزیز.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
میزان اون رو من و شما تعیین نمیکنیم.
محبت اله زارع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
27
168
من سخنان حاتمي كيا را مستقيما شنيدم. راستش متاسف شدم! از ايشان بيشتر انتظار داشتم.
الان هم برخي سخنان كيارستمي را اينجا ديدمو حيرت كردم!
نمي دانم شايد بد زمانه اي داريم.. زمانه اي كه همه "من" هستند و كسي "ما" نيست.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
23
90
نقدي منصفانه ومنطقي بود آفرين برعصرايران ونويسندگانش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
258
28
با این جمله نوشته شده توسط نگارنده محترم این متن مشکل دارم:
"آن جنگ، هر چند هرگز دوست داشتنی نبود و اساساً هیچ جنگی محبوب نیست "
چه کسی گفته است هیچ جنگی محبوب نیست؟
جنگی که در راه خدا و برای دفاع از دین و شرف و ناموس باشد، جدای از هر نتیجه ای، شیرین و محبوب است و چون خداوند وعده پاداش و نصرت داده است، شیرین است.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
دقت بفرمایید که همان جنگ هم دوست داشتنی نیست ، از سر اضطرار است و البته مقدس و شهدایش هم ماجور درگاه حق اند ولی خود جنگ فی نفسه مطلوب و دوست داشتنی نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
164
18
با این جمله نوشته شده توسط نگارنده محترم این متن مشکل دارم:
"آن جنگ، هر چند هرگز دوست داشتنی نبود و اساساً هیچ جنگی محبوب نیست "
چه کسی گفته است هیچ جنگی محبوب نیست؟
جنگی که در راه خدا و برای دفاع از دین و شرف و ناموس باشد، جدای از هر نتیجه ای، شیرین و محبوب است و چون خداوند وعده پاداش و نصرت داده است، شیرین است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
5
55
خدا به همه ظرفیت نعمتی که به آنها می دهد را بدهد خواه این نعمت محبوبیت باشد و یا مشهور بودن یا...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
178
39
این دعوا، دعوای دو شخص نیست بلکه دعوای دو تفکر است.
یک تفکر از شرافت دفاع جانانه جوانان این وطن می گوید و قداست کاری که کردند و تفکر دیگر تفکری دنیا طلبانه است که حاضر اس همه شرافت خود را بفروشد تا چند روزی بیشتر در دنیا بچرند!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
اتفاقا دقيقا شخصيه توي دعوا هم حلوا خيرات نميكنند..... آقاي حاتمي كيا حرف بي منطقي زده و در برابر جواب بي منطقي گرفته !!!! و اين يار كشي ايشون از همه بدتر و بي منطق تره !!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
89
26
این بحث شخصی دو نفر نیست که بگویید بروید جای دیگر! حاتمی کیا نماینده تفکری است که انتقاد به طرز تفکری دارد که آقای کیارستمی سنبل و نماد آن است. میدان انتقاد همین است و موضوع انقلاب اسلامی و شهای آن هستند و بیرون از این زمین اصلا مناقشه ای باقی نمی ماند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
اتفاقا این دو دارن بحث های شخصی می کنند. مگه یادتون رفته تو آژانس شیشه ای حاتمی کیا تلویحا به کیارستمی تاخته بود؟ این رشته سر دراز دارد .
نه حاتمی کیا مالک و نماینده ارزش هاست و نه کیارستمی شیطان بزرگ است. دو فیلمسازی و دو هم صنف دارن با هم دعوا می کنن ، همین.
بنابراین در این دعوا نباید و اجازه ندارند از ارزش ها و شهدا استفاده کنند، له با علیه.
حسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
فرض کنید جنگ دو تفکر است مگر قرار است همه خفه شوند وتفکرشان مثل هم باشد وبیان نکنند کشور خفه ها که نیست
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
15
74
نقد زيبايي بود
آقاي حاتمي كيا شما هر چه در چنته داريد رو كنيد و طرف دعوا را حواله به مسئولين سينمايي و وزارت ارشاد ننماييد.
آقاي كيا رستمي درست است كه در زماني از جنگ ميشد آنرا زودتر پايان داد ولي از اين همه شهيد و جوانان جان بر كف نمي توان ساده گذشت و براي آيندگان تصويري نساخت.
مناطق محروم
NETHERLANDS
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
95
56
نمیدونم چرا بعضی ها فک میکنن برا روشنفکر بودن حتما باید اعتقادات و مقدسات رو زیر سوال برد!!!!خود غربی ها هزاران فیلم درباره جنگ ها و تجاوز گری های که کردن ساختن تازه یا کلی اب و تاب اکران میکنن و تازه افتخارم میکنن!!!صدام به مملکت ما حمله کرد یک میلیون نفر از مردم مارو شهید جانباز و اسیر کرد!!!مردم بدون هیچ چشم داشتی دفاع کردن!!اونوقت امثال کیارستمی اونموقع داشتن فیلم خانه دوست کجاست میساختن احیایا اگه صدام ایران رو میگرفت میومدن میگفتن باید با واقعیت کنار بیایم و براش فیلم های جایزه بگیرم میساختن!!!تقصیر شما نیس آقای کیارستمی وظیفه شما که دفاع نیس روشنفکر بازی در اوردن و فیلم جایزه بگیر ساختنه!!شما هم اگه میرفتی جبهه و شایدم مثل ما تو مناطق جنگی و محروم زندگی میکردی میفهمیدی 8 سال دفاع کردن چیه!!!!
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
26
44
به نظر من آقاي کیارستمی بايد كوتاه بيادبعضي اوقات بهترين جواب سكوت است.
محمد
UNITED STATES
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
88
28
سلام
دعوای شخصی کجاست برادر ؟ دعوا بر سر آرمان های انقلابی ست که عده ای با آن سر خصومت دارند
ثنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
13
35
یعنی مسئولین چه جوابی باید به کیارستمی بدهند؟کاش حاتمی کیا واضحتر حرف میزد.
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
26
52
این یک دعوایی است که توسط آقای حاتمی کیا شروع شده و پشت آن جناح راست جهت کوبیدن وزارت ارشاد میباشد. البته از آقای کیارستمی توقع نمیرفت این پاسخ بچه گانه به آقای حاتمی کیا بدهد. این یک ظلم مسلم به کسانی است که برای دفاع از کشور جان و مالشان را از دست دادند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
8
44
برین در کوچه خودتون بازی کنین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
106
49
توهینی که کیارستمی به جوونایی که رفتن تیکه تیکه شدن کرد با مثلا نقد بر فرض بیجای حاتمی کیا یکیه که اینهارو تو یک کفه قرار میدی ؟!!!

نه واقعا چه جوری توجیه میکنی که این دوتا رو کنار هم آوردی ؟!
گرچه نقدی که حاتمی کیا داشت اصلا غیرمنطقی نبود ...
یه کلیتی رو مطرح کرد که آقا سینمای روشنفکری چنان است و چنین است ...واسه اون ور اب میسازه نه واسه مردم ...

نمومنش هم مثلا فلان فیلم...
شما دارین قاطی میکنید مسائلی که یه سطح نیست ...
که صدالبته از روی قصد این کارو میکنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
24
78
شما خوبید که در دوران بحران اقتصادی که مردم نون ندارن بخورن رفتی فیلم چند میلیاردی (فکر کنم خودتون گفتی که بعد متقاضی کمک از دولت هم شده بودید) ساختی و در اون شخصیت قهرمان دکتر چمران را به یک آدم بی خاصیت تبدیل کردی و نشان دادی که هرکسی که فیلم را دیده بود می گفت این بود چمران؟؟؟؟ شما خیلی خوبی
وبگردی